Κυριακή 17 Μαΐου 2015

Γιατί ο Γερμανός Ovid Jacota μας ζητάει να "ξεκαβαλίσουμε το καλάμι" για να δούμε ακόμη καλύτερες ημέρες στον τουρισμό μας;

«Έχετε τεράστια δυσκολία να δείτε τον κόσμο μέσα από τα μάτια των άλλων… Αδυνατείτε να αντιληφθείτε πως οι δυνάμει πελάτες σας, μπορούν να επιλέξουν από περισσότερους από 200 προορισμούς ανά τον κόσμο…

Δεν έχετε διαμορφωμένο κοινό image για τον κλάδο στο εξωτερικό… Επικρατεί χάος όσον αφορά στις κανονιστικές ρυθμίσεις και τα
οικονομικά, και οι επαγγελματίες δεν μπορούν να επικεντρωθούν στη δουλειά τους…».

Πίσω από τις φράσεις αυτές κρύβονται -όπως τουλάχιστον τα βλέπει, με τα γαλανά του μάτια, ένας Γερμανός ειδήμονας του χώρου- ορισμένα από τα αίτια, που δεν επιτρέπουν στην Ελλάδα να αναρριχηθεί ψηλά στην κατάταξη με τους δημοφιλείς προορισμούς για τους μύστες των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, παρότι διαθέτει όλα τα εχέγγυα.

Και μη σκεφτείτε πως πρόκειται για κανέναν κακεντρεχή Γερμανό, που βρήκε την ευκαιρία να βγάλει τη χολή του.
 
Ο Ovid Jacota αγαπά την Ελλάδα και πιστεύει πως με την πλούσια ιστορία, τον μακραίωνο πολιτισμό και το, απαράμιλλης ομορφιάς, φυσικό της τοπίο, άνετα θα μπορούσε να είναι η πρώτη επιλογή, τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο, για εκείνους τους ταξιδιώτες, που αναζητούν για την αναψυχή τους κάτι περισσότερο από το κλασσικό δίπτυχο «ήλιος και θάλασσα». 
 
Και όντας στη θέση του Strategic Development, στο γραφείο εναλλακτικού τουρισμού Wikinger Reisen, του δεύτερου μεγαλύτερου στον τομέα του στη Γερμανία και ενός εκ των βασικών «παικτών» στην Ευρώπη, με δραστηριότητα σε συνολικά 106 χώρες, η άποψή του –όσο να πει κανείς- έχει μια βαρύτητα.
Τον συναντήσαμε προ ημερών κάτω από τη σκιά του Λευκού Πύργου στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο συμμετοχής του -μετά από πρόσκληση του δικτύου «Συνέργεια» που εργάζεται για την προώθηση των ελληνικών συμφερόντων στη Γερμανία- σε ειδική ενημερωτική ημερίδα για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού στην Ελλάδα και τον… ανακρίναμε. 

Τί φταίει και η Ελλάδα δεν μπορεί να κεφαλαιοποιήσει τα πολλαπλά συγκριτικά της πλεονεκτήματα στον εναλλακτικό τουρισμό, ποια πράγματα θα άλλαζε αμέσως, αν τον έχριζε ο Αλέξης Τσίπρας… υπουργό Τουρισμού, πόσο επηρεάζει το βαρύ κλίμα που έχει αρχίσει να παγιώνεται μεταξύ του ελληνικού και του γερμανικού λαού ελέω της κρίσης, ακόμη και αν φοβάται το Grexit και ζητά συμβόλαια με ρήτρα δραχμής από τους συνεργάτες του, τον ρωτήσαμε κι εκείνος, όποτε χρειάστηκε, μας τα είπε… τσεκουράτα.

Τι ακριβώς αντιπροσωπεύει ως μέγεθος η Wikinger Reisen στον τομέα των εναλλακτικών μορφών τουρισμού;

Η Wikinger Reisen είναι ηγέτιδα δύναμη στην ευρωπαϊκή αγορά εναλλακτικού τουρισμού. Στέλνουμε κάθε χρόνο group σε 106 χώρες σε όλο τον κόσμο και το 2014 ταξίδεψαν μαζί μας στο εξωτερικό συνολικά 51.000 ταξιδιώτες. 

Το πιο σημαντικό, όμως, σχετικά με αυτά που κάνουμε είναι ότι ψάχνουμε σε όλο τον πλανήτη και βρίσκουμε τα πιο όμορφα φυσικά τοπία για τους πελάτες μας και φροντίζουμε να αναπτύσσουν επαφές και με τους ντόπιους κατοίκους της κάθε περιοχής για να μαθαίνουν τον πολιτισμό τους βιωματικά.

Την Ελλάδα από πότε την έχετε εντάξει στους προορισμούς σας και γιατί την προτείνετε στους πελάτες σας;
  Επισκεπτόμαστε τη χώρα σας πάνω από 20 χρόνια και το βασικό πλεονέκτημά της είναι ότι συνδυάζει εξαιρετικά τη φύση και τον πολιτισμό. Και όταν λέμε φύση εννοούμε το να μπορεί ο επισκέπτης να περπατήσει, να κάνει ποδηλασία, αναρρίχηση, να απολαύσει μια βόλτα με βάρκα ή κανό, να ανακαλύψει τη χώρα με εμπειρίες. 
Και από την άλλη πλευρά ο πολιτισμός, η κουλτούρα, έχει να κάνει περισσότερο με τη συναναστροφή των πελατών μας με τους ντόπιους. Και αυτό το βρήκαμε στην Ελλάδα σε υψηλότατο επίπεδο.
Το κομμάτι της γαστρονομίας ενδιαφέρει το πελατολόγιό σας;

Το φαγητό είναι πάντοτε σημαντικό για τους πελάτες μας και αυτά που έχει να προσφέρει η ελληνική γαστρονομία, είναι κάτι που το εκτιμούν πάρα πολύ όσοι μας επιλέγουν για να οργανώσουμε τις διακοπές τους. 
Ωστόσο, δεν θα ήταν ο σωστός τρόπος σκέψης αν έλεγε κανείς στους δυνάμει επισκέπτες του ότι προσφέρουμε μόνο φαγητό. Το φαγητό είναι ένα πρόσθετο στοιχείο. 
Χρειάζεται να υπάρχει ένας ολοκληρωμένος συνδυασμός, ένα πακέτο με επιλογές, όπου βεβαίως και το φαγητό διαδραματίζει έναν σημαντικό ρόλο.

Συνήθως πόσο κόσμο μεταφέρει η Wikinger Reise στην Ελλάδα κάθε χρόνο και ποια είναι η προέλευσή τους;
Πέρυσι οργανώσαμε το ταξίδι περίπου 2.200 πελατών μας στην Ελλάδα και πιθανότατα θα είμαστε στον ίδιο αριθμό και φέτος. Όσον αφορά στην εθνικότητά τους, σε ποσοστό 90% είναι γερμανοί και το υπόλοιπο 10% είναι Αυστριακοί και Ελβετοί.

Έχετε διαπιστώσει να έχει επηρεαστεί ο κόσμος που σας εμπιστεύεται για τις διακοπές του από την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα και κατά πόσο θεωρείτε ότι μπορεί αυτή να λειτουργεί αποτρεπτικά στο να έρθουν περισσότεροι Γερμανοί τουρίστες;
  Οπωσδήποτε συμβαίνει αυτό. Το 2010 ήταν μια καταστροφική χρονιά για εμάς. Είχαμε μόνο 700 – 800 πελάτες που αποφάσισαν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα κι ο μοναδικός λόγος που συνέβη αυτό ήταν οι δυσκολίες που προέκυψαν ανάμεσα στις δύο χώρες. Αρνούνταν να έρθουν στην Ελλάδα και αυτό σημαίνει πως αν η κατάσταση βελτιωθεί τότε οι αριθμοί που έχουμε αυτή τη στιγμή, όσον αφορά το τουριστικό ρεύμα στον τομέα μας, χωρίς καμία αμφιβολία θα αυξηθούν σημαντικά.

Ποιο είναι το προφίλ των τουριστών που σας εμπιστεύονται;
Το 80% των πελατών μας ηλικιακά είναι μεταξύ 48 και 57 ετών και σχεδόν στο σύνολό τους έχουν υψηλό επίπεδο εισοδήματος και πανεπιστημιακή μόρφωση. Πολλοί είναι δικηγόροι, γιατροί, επιχειρηματίες, αυτοαπασχολούμενοι και είναι πολυταξιδεμένοι. Πάνω από τους μισούς κάνουν κατ’ ελάχιστο 2-3 ταξίδια στο εξωτερικό και είναι πάρα πολύ περίεργοι άνθρωποι. Όταν σχεδιάζουν τις διακοπές τους λένε πως θέλουν να μάθουν όσο το δυνατό περισσότερα για τη χώρα την οποία θα επισκεφθούν, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους της. Επίσης, κατά μέσο όρο ξοδεύουν κάτι μεταξύ 800-1.000 ευρώ την εβδομάδα και αν εξαιρέσεις 300-400 ευρώ για τα αεροπορικά εισιτήρια, τα υπόλοιπα μένουν στον τόπο των διακοπών τους. 
Εδώ να σας ενημερώσω πως ως γραφείο συνεργαζόμαστε μόνο με μικρά οικογενειακά ξενοδοχεία σε όλες τις χώρες που δραστηριοποιούμαστε και ποτέ με μεγάλες αλυσίδες. 
Το all inclusive ως επιλογή είναι για εμάς ένα μεγάλο ταμπού. Γι’ αυτό οι πελάτες μας επιλέγουν. Ξέρουν ότι μαζί μας δεν θα πάρουν ένα προϊόν μαζικό και οι πιθανότητες να γνωρίσουν καλά τη χώρα που θα επισκεφθούν και τους ανθρώπους της, είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο.

Είπατε ότι οργανώνετε group σε 106 προορισμούς ανά τον κόσμο, σε ποια θέση βρίσκεται η Ελλάδα όσον αφορά στις προτιμήσεις των πελατών σας;
Αν πάρουμε την Ευρώπη, ξεχωριστά, θα έλεγα ότι η Ελλάδα είναι ίσως στη 12η ή 13η θέση, μεταξύ 25 προορισμών, με πρώτη την Ισπανία. 
Ενώ στο σύνολο των χωρών που στέλνουμε κόσμο -θα διακινδυνεύσω μια εκτίμηση, γιατί για να σας πω την αλήθεια μέχρι τώρα δεν το είχα σκεφτεί ποτέ- θα έλεγα πως είστε κάπου στη μέση, με πρώτη τη Νότια Αφρική.

Με δεδομένο ότι στην Ελλάδα υπάρχουν αξιοθέατα παγκόσμιας αναγνωρισιμότητας όπως η Ακρόπολη, η Αρχαία Ολυμπία, οι Μυκήνες, η Κνωσός, ο Όλυμπος, το Άγιο Όρος, τα Τέμπη και πόσα άλλα σημεία που συνδέονται με έναν μακραίωνο πολιτισμό και προσφέρονται για περιπατητικό, θρησκευτικό, πολιτιστικό τουρισμό κλπ, είναι λογικό να κατατάσσεται σε τόσο χαμηλές θέσεις μεταξύ των επιλογών των πελατών σας; Θα σας πω την προσωπική μου άποψη σε αυτό το ερώτημα. Σε επίπεδο Ευρώπης η Ελλάδα έχει, κατ’ ελάχιστον, τις προϋποθέσεις και τις προοπτικές να γίνει ο πρώτος προορισμός σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες χώρες της ηπείρου μας. Και μιλώ για τον δικό μας τομέα, τις εναλλακτικές μορφές και όχι για όσους ενδιαφέρονται για τις παραλίες και τον ήλιο. 
Για το είδος των τουριστών με τους οποίους δουλεύουμε εμείς, επαναλαμβάνω, η Ελλάδα έπρεπε να είναι το νούμερο ένα γιατί διαθέτει τα ισχυρότερα πολιτισμικά μονοπάτια σε όλη την Ευρώπη. 
Έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε προϊόντα που να τα δείχνουν αυτά και να τους δώσουν ζωή. Όλη η Ευρώπη ξεκίνησε από εδώ, αλλά κανείς δεν μιλά για αυτό. Να μιλήσουμε για τις ομορφιές της ηπειρωτικής Ελλάδας, γιατί τα νησιά σας, πραγματικά είναι πανέμορφα. 
Αυτά που έχω δει ο ίδιος, δια ζώσης, είναι εξίσου όμορφα και συνδυάζουν εξαιρετικά τα βουνά με τη θάλασσα στο ίδιο σημείο. Όμως και οι πολιτιστικές διαδρομές, το φαγητό σας, όλα αυτά δένουν και ενισχύουν την προσωπική μου άποψη ότι θα έπρεπε να είστε ο νούμερο ένα προορισμός για εναλλακτικό τουρισμό στην Ευρώπη.

Κρίνοντας από την εμπειρία που έχετε αποκομίσει από τη δραστηριότητά σας και σε άλλες χώρες του πλανήτη, τί νομίζετε πως κάνει λάθος η Ελλάδα και δεν έχει αναπτύξει τόσο πολύ τον εναλλακτικό τουρισμό;
Έχετε τεράστια δυσκολία να δείτε τον κόσμο μέσα από τα μάτια κάποιου άλλου. Με βάση τη δική μου οπτική, διαπιστώνω ότι οι άνθρωποι στην Ελλάδα επικεντρώνονται πάρα πολύ στον εαυτό τους. 
Βλέπουν, για παράδειγμα, μόνο το δικό τους ξενοδοχείο, μόνο τους δύο λόφους που υπάρχουν απέναντι από το δρόμο τους, αναγνωρίζουν ότι η χώρα έχει έναν τεράστιο πολιτισμό γύρω της, ότι το φαγητό είναι πάρα πολύ καλό, ότι οι άνθρωποι είναι συνεργάσιμοι και φιλόξενοι με τους ξένους και νομίζουν ότι είναι οι μόνοι στον κόσμο που προσφέρουν αυτόν τον πολιτισμό, αυτά τα δύο βουνά ή αυτά τα ξενοδοχεία. 
Το πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι πελάτες μας μπορούν να διαλέξουν μεταξύ 106 χωρών, μόνο μέσα από το δικό μας πρακτορείο και αν συνυπολογιστεί ότι σε όλη τη Γερμανία υπάρχουν συνολικά περίπου 3.000 tour operators, τότε οι επιλογές τους ξεπερνούν τις 200 χώρες ανά τον κόσμο. 
Καταλαβαίνεται λοιπόν ότι υπάρχει ανταγωνισμός. Η στιγμή που οι συνεργάτες μας στην Ελλάδα κι οι άνθρωποι με τους οποίους συνδιαλεγόμαστε θα συνειδητοποιήσουν ότι δεν είναι οι μοναδικοί στον κόσμο σε αυτό που προσφέρουν, νομίζω ότι θα είναι αυτή που θα σημάνει την απαρχή για τη βελτίωση της συνεργασίας που έχουμε και κατ’ επέκταση και για την περαιτέρω αύξηση του αριθμού των επισκεπτών που εξυπηρετούμε.

Αν υποθέσουμε πως ο Έλληνας πρωθυπουργός ο κ. Αλέξης Τσίπρας σας τηλεφωνούσε και σας έλεγε πως σας επέλεξε για τη θέση του υπουργού Τουρισμού στην Ελλάδα, ποιες θα ήταν οι προτεραιότητές σας, τι θα αλλάζατε άμεσα για να κάνετε τη χώρα πιο ελκυστική; (Γέλια) Το πιο σημαντικό ζήτημα, που πιθανότατα θα άλλαζα άμεσα, και αυτό το έμαθα πρόσφατα, είναι το ότι υπάρχει ένα τεράστιο χάος σε ό,τι έχει να κάνει με τα οικονομικά και τις κανονιστικές ρυθμίσεις για τους ανθρώπους που εργάζονται στον τουρισμό
Θα προσπαθούσα λοιπόν να το απλοποιήσω όλο αυτό το σύστημα, ώστε οι επιχειρηματίες του κλάδου να επικεντρωθούν στην ανάπτυξη του τουρισμού, από το να είναι προσηλωμένοι και να χάνουν χρόνο και ενέργεια με το τί είδους έγγραφα πρέπει να συμπληρώσουν την κάθε φορά, για να μην θεωρηθεί ότι λειτουργούν εκτός νόμου. 
Το δεύτερο που θεωρώ πως είναι εξαιρετικά σημαντικό είναι να χτιστεί ένα κοινό image έξω από την Ελλάδα για τις δυνατότητες που παρέχει η χώρα ως υποδοχέας τουριστών που δεν αρέσκονται στο μαζικό τουρισμό. 
Και εδώ θα σας φέρω ως παράδειγμα την περίπτωση της Γερμανίας, στην οποία η χώρα σας είναι γνωστή μόνο για τα νησιά σας και τις παραλίες σας. Ήλιος και θάλασσα και τίποτε άλλο. 
Το τρίτο που θα έκανα, θα ήταν να προωθήσω την περαιτέρω εκπαίδευση του κόσμου που απασχολείται στον τομέα της τουριστικής βιομηχανίας στην Ελλάδα, ώστε να καταλάβουν ότι η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που έχει να προσφέρει πράγματα.

Η πιθανότητα ενός Grexit σας απασχολεί και κατά πόσο, ως γραφείο, ετοιμάζετε συμβόλαια για τους συνεργάτες σας με ρήτρα δραχμής;
Αυτή είναι μια εύκολη απάντηση. Όχι, δεν ζητάμε να υπογραφούν τέτοια συμβόλαια, γιατί δεν πιστεύουμε ότι θα αλλάξει κάτι. Η χώρα σας θα παραμείνει στην Ευρωζώνη και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δεν κάνουμε κάτι προς την κατεύθυνση αυτή.

Κλείνοντας, ποιες είναι οι τάσεις στον τουριστικό τομέα που βλέπετε να επικρατούν για τα επόμενα χρόνια;
Η πιο ισχυρή τάση στη Γερμανία, στις τάξεις των πολιτών, είναι να φύγουν μακριά από τον μαζικό τουρισμό και να στραφούν σε έναν πιο σοφιστικέ και αειφόρο. Και αειφορία δεν είναι τίποτε άλλο από το να μαθαίνεις να σκέφτεσαι και να σέβεσαι τους άλλους γύρω σου, το περιβάλλον και τους φυσικούς πόρους, παραγκωνίζοντας τον εγωισμό σου.

Πηγή:Λεωνίδας Λιάμης news247


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου