Το ηλιακό μονοθέσιο αεροσκάφος Solar Impulse-2
Στη δεκαετία του 30, ο Ελβετός φυσικός Ογκίστ Πικάρ κατάφερε να πετάξει σε ύψος 23 χιλιομέτρων με ένα αερόστατο, εξερευνώντας ένα, έως τότε άγνωστο, σημείο της ατμόσφαιρας - η εφευρετικότητα αλλά και η εν γένει φυσιογνωμία του ενέπνευσαν τον σκιτσογράφο Ερζέ να δημιουργήσει το χαρακτήρα του Τριφόν Τουρνεσόλ στις περιπέτειες του Τεντέν.
Πολλά χρόνια αργότερα, ο γιος του Ογκίστ, Ζακ Πικάρ, θα κατάφερνε να γίνει ο πρώτος που καταδύθηκε στην Τάφρο των Μαριανών, στο βαθύτερο δηλαδή σημείο των ωκεανών, στα 10.971 μ. κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Η οικογενειακή παράδοση της εξερεύνησης των ορίων του κόσμου συνεχίζεται με τον γιο του Ζακ, Μπερτράν Πικάρ, ο οποίος πριν από μερικά χρόνια έγινε ο πρώτος που γύρισε, χωρίς να σταματήσει καθόλου, τον κόσμο με αερόστατο και σήμερα φιλοδοξεί να επαναλάβει το κατόρθωμά του με ένα πρωτοποριακό ηλιακό αεροσκάφος.
Το Solar Impulse κατασκευάστηκε από μια ομάδα 50 μηχανικών και, αν ολοκληρώσει το πεντάμηνο ταξίδι που ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα, θα μιλάμε για ένα σταθμό στην εξέλιξη της αεροπλοΐας.
Το ηλιακό μονοθέσιο αεροσκάφος Solar Impulse-2
Μήπως, όμως, υπάρχει και άλλη οδός;
Το μονοθέσιο του Πικάρ, στην τελειοποίηση του οποίου έχει αφοσιωθεί εδώ και 12 χρόνια, αντλεί ενέργεια αποκλειστικά από τους 17.248 ηλιακούς συλλέκτες που καλύπτουν την εξωτερική επιφάνεια των, μήκους 72 μέτρων, φτερών του. Θεωρητικά, με τα αποθέματα να μην εξαντλούνται σε περιόδους συννεφιάς ή τη νύχτα, το Solar Impulse θα μπορούσε να πετάει για πάντα, χωρίς να καταναλώνει σταγόνα καυσίμου. Θα έδινε μια ανάσα στο περιβάλλον και δεν θα κόστιζε τίποτα πέρα από την κατασκευή του.
Τη χρηματοδότηση του πρότυπου μοντέλου (κόστισε 160 εκατ. δολάρια) ανέλαβαν αποκλειστικά οι χορηγοί του, στους οποίους συγκαταλέγεται και η Google, με τον Λάρι Πέιτζ να εμπλέκεται προσωπικά, γοητευμένος από το όλο εγχείρημα.
Ζώντας στον αέρα
Οι πιλότοι Αντρέ Μπορσμπέργκ και Μπερτράν Πικάρ
Ο 57χρονος σήμερα Πικάρ αντιμετωπίζει το αεροπλάνο του ως σύμβολο: «Ας αποδείξουμε πως οι εναλλακτικές πηγές ενέργειας, μαζί με τις νέες τεχνολογίες, μπορούν να μας βοηθήσουν να καταφέρουμε πράγματα που μέχρι τώρα θεωρούνταν αδύνατα».
Ωστόσο, τόσο ο ίδιος όσο και ο συνοδοιπόρος του σε αυτό το πρότζεκτ, ο μηχανικός και πιλότος Αντρέ Μπόρσμπεργκ, γνωρίζουν ότι θα χρειαστεί να περάσουν πολλά χρόνια μέχρι η ιδέα τους να βρει πρακτική εφαρμογή στις αερομεταφορές.
Το Solar Impulse για την ώρα υποστηρίζει το βάρος μόνο ενός ανθρώπου (ακόμη και τα κιλά του πιλότου παίζουν ρόλο), η μέση ταχύτητά του (γύρω στα 55 χλμ./ώρα) είναι απαγορευτική για μεγάλα ταξίδια, ενώ μένει να αποδειχθεί και το πόσο ασφαλές είναι.
Η διαδρομή του έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να αποφευχθούν, όσο γίνεται, επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα όπως δυνατές καταιγίδες ή ισχυροί άνεμοι - σκεφτείτε ότι πρόκειται για ένα ιπτάμενο αντικείμενο βάρους μόλις 2,3 τόνων, «φτερό» μπροστά στους 154 τόνους που ζυγίζει, για παράδειγμα, το Μπόινγκ 747. Οι Πικάρ και Μπόρσμπεργκ, που θα εναλλάσσονται στο πιλοτήριο έπειτα από καθεμιά από τις 12 προβλεπόμενες στάσεις, έχουν εκπαιδευτεί στην πτώση με αλεξίπτωτο, αλλά αν, ο μη γένοιτο, το μοιραίο συμβεί πάνω από τον ωκεανό, θα χρειαστούν ώρες ή μέρες ώσπου να φτάσει βοήθεια. Να σημειωθεί, μάλιστα, ότι κανένα υποστηρικτικό αεροπλάνο ή πλεούμενο δεν θα τους συντροφεύει.
Το Solar Impulse-2 θα κάνει διάφορες στάσεις στη διαδρομή του για να «ξεκουραστεί» και να γίνει η απαραίτητη συντήρηση, καθώς επίσης για να διαδώσει το μήνυμα της εκστρατείας για καθαρές τεχνολογίες.
Οι όποιες ανησυχίες, πάντως, δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως άμεσοι κίνδυνοι. Το αεροσκάφος είναι δοκιμασμένο σε συνθήκες πτήσης, ενώ μια εξειδικευμένη ομάδα παρέχει βοήθεια από το κέντρο ελέγχου, συντροφεύοντας παράλληλα τον πιλότο στο μοναχικό του ταξίδι.
Το ηλιακό μονοθέσιο αεροσκάφος Solar Impulse-2
Θα υπάρξουν φορές (όπως πάνω από τους ωκεανούς) που το Solar Impulse θα παραμείνει εν πτήσει ακόμη και για πέντε συνεχόμενες μέρες. Στο διάστημα αυτό ο εκάστοτε πιλότος δεν θα μπορεί ούτε να σηκωθεί μέσα στη μικροσκοπική του καμπίνα (3,2 κυβικά μέτρα) - χρειάστηκαν εξάλλου μαθήματα γιόγκα για να μάθουν να ελέγχουν το σώμα τους.
Το χειρότερο, όμως, είναι ότι δεν θα μπορεί να κοιμηθεί, όχι τουλάχιστον για περισσότερο από 20 λεπτά. Για να μπορέσει να προσαρμοστεί στον διακοπτόμενο εικοσάλεπτο ύπνο, ο Πικάρ θα εφαρμόσει τεχνικές αυτοΰπνωσης - άλλωστε πρόκειται για την ειδικότητά του, καθώς, πέραν όλων των άλλων, είναι ψυχίατρος και καθηγητής στην Ελβετική Ιατρική Εταιρεία Υπνωσης.
Πάνω από όλα, όμως, ο Μπερτράν Πικάρ είναι ένας ονειροπόλος. «Τα όνειρα γεννούν την καινοτομία και η καινοτομία οδηγεί στην πρόοδο», λέει. Ενας πρωτοπόρος. Οπως κάποτε υπήρξαν οι άνθρωποι που μας έμαθαν ότι μπορούμε να πετάξουμε, οι αδερφοί Ράιτ, ο Λίντμπεργκ, η Ερχαρτ ή οι πρώτοι αστροναύτες, ο Αρμστρονγκ και ο Ολντριν, οι οποίοι μάλιστα σύχναζαν στο σπίτι του παππού Πικάρ και διηγούνταν τις περιπέτειές τους, γεμίζοντας δέος τον μικρό, τότε, Μπερτράν.
Μαζί με τον Μπόρσμπεργκ έχουν ήδη κλείσει μια θέση στο βιβλίο της ιστορίας της αεροπλοΐας. Φτάνει μόνο να δούμε αν το όνομά τους θα γραφτεί στα μικρά γράμματα των ρομαντικών που βοήθησαν με το πάθος τους να γίνει ένα μικρό βήμα ή αν αυτός ο γύρος του κόσμου θα μνημονεύεται στο μέλλον ως η στιγμή που άλλαξε ο τρόπος που μετακινούμαστε.
Το μοντέλο Solar Impulse-2 διαθέτει 17.000 ηλιακές κυψέλες που ευθυγραμμίζονται στην κορυφή των γιγαντιαίων φτερών του, ενώ ενεργειακές μπαταρίες λιθίου, θα χρησιμοποιηθούν ως συλλέκτες ενέργειας για τις ώρες της νυχτερινής πτήσης.
Οι μπαταρίες θα παίξουν καθοριστικό ρόλο όταν το ηλιακό αεροσκάφος εξ αιτίας της αργής ταχύτητας του θα πρέπει να διασχίσει τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό μέσα στο σκοτάδι χωρίς επιλογή στάσης.
Μ.Gordova
Πηγή:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου